Gyakorlás



Gyakorlás a szvadhjaja jegyében

Kép forrása: www.ibelieve.com


Választhatod a klasszikus utat, a szellemi inspirációt, olvasgathatsz Patandzsali Jóga Szutráiból, a Bhagavad Gitából, egy kortárs szépirodalmi műből vagy akár egy magazinból. Bármit választhatsz, ami elgondolkodtat és közelebb visz a világegyetem és önmagad megismeréséhez. A hangsúly azon van, hogy az adott mű hogyan változtatja meg a világképedet, és hogyan jutsz általa közelebb önvalód megértéséhez és ahhoz, hogy ennek tükrében változtass cselekedeteiden, gondolataidon és érzéseiden.



A fizikai gyakorlás során érdemes minden póznál „végigmonitorozni” a testet, megfigyelni, hogy hol van esetleg feszültség vagy fájdalom, mennyire érzed benne stabilnak magad, vagy éppen milyen érzéseket és gondolatokat vált ki belőled az adott ászana. Idővel egyre inkább képes leszel változtatni a „kényelmetlenségeken”, megtanulod tudatosan uralni a pózt, nemcsak testi, hanem érzelmi és szellemi szinten is. A légzésfigyelés is nagy segítség ebben, illetve hasznos lehet összességében az egész gyakorlás hatását megfigyelni, vajon egyensúlyba kerültél-e, vagy éppen ez billentett ki, és vajon miért… A gyakorláshoz való általános viszonyod is jó tükör: mikor, hogyan és mennyit gyakorolsz vagy éppen miért nem gyakorolsz.


A komfortzónából való kilépés különösen tanulságos, hogy hogyan viselkedsz, amikor nem a megszokott köröket futod. Sokszor ez az, ami rávilágíthat azokra a beidegződésekre, melyek megakadályozzák, hogy közelebb kerülj önmagadhoz, ezért érdemes új dolgokat kipróbálnod a gyakorlásban és a mindennapi élethelyzetekben is.


A gyakorlás során segíthet az elmélyült megfigyelésben és megtapasztalásban, ha összpontosítod és a külvilágról befelé irányítod kalandozó figyelmedet. Ehhez jó eszköz – az előzőekben említett test- és légzésfigyelés mellett – a tekintet irányítása, a drishti (fókuszpont) is.


A meditációk, a mantrák ismétlése (dzsapa) és a mudrák is mind ebben támogatnak, hogy koncentráld a figyelmedet, és ne hagyj teret az elkalandozó gondolatoknak és vágyaknak, így lecsendesítsd elmédet és hullámzó érzelmeidet, elmélyülj a tiszta jelenlétben és kapcsolódhass legbelső isteni önvalóddal.


Folytasd önmagad tanulmányozását a matracon kívül is, például egy gyakorlás után, hogy vajon hogyan hat az a hétköznapjaidra, hogyan beszélsz és viselkedsz másokkal vagy éppen hogyan reagálsz egy megváltozott élethelyzetre. Ehhez egy – az egón – kívülálló, semleges nézőpont szükséges, mely őszintén, ítélkezés nélkül el tudja fogadni az aktuális állapotot. A cél természetesen az, hogy életed minden pillanatában tudatosan jelen legyél mind megfigyelőként, mind aktív cselekvőként.


Élvezd ezt a folyamatot, a túlzott erőlködés és ítélkezés csak megnehezíti az utat. Őrizd meg gyermeki nyitottságodat és kíváncsiságodat, mely mindent alaposan megvizsgál és megkérdőjelez mielőtt elfogadná azt, és bontakoztasd ki napról napra a benned rejlő végtelen lehetőségeket.