Márciusi vezércikk

Kedves Olvasó!

Ahogyan a lakásra ráfér egy jó nagy takarítás és rendrakás tavasszal, úgy a testednek, a lelkednek és az elmédnek is szüksége van tavaszi méregtelenítésre. Tisztulj meg, hogy könnyedén nézz a tavasz és a nyár kihívásai elé, szabadulj meg a lerakódásoktól, amikre már nincs szükséged, legyél energikus és könnyű! Mi kell hozzá? Változni akarás, elhatározás, a régi szokásokból való kilépés... és néhány jógagyakorlat!




"Mind a sötétség, mind a fény egy természetűek, csak látszatra különböznek, egyenként a Mindenség Forrásából származnak. A sötétség a rendetlenség, a fény a rend; az arannyá változtatott Sötétség a világ világossága." (Toth Smaragdtáblái, 9. tábla)
A jóga tisztító, gyógyító, méregtelenítő hatását sokan átéljük napról napra. De pontosan hogyan méregtelenít a jóga?

A keringés serkentése
A jó anyagcseréhez és a méregtelenítő szervek megfelelő működéséhez kulcsfontosságú a jó keringés. Nem csak a vérkeringés, hanem a nyirokfolyadék, minden folyadékban oldott anyag, az emésztőrendszerben lévő folyadékok, oxigén, prána, életerő keringése. A jógában széles tartományban átmozgatjuk a testet, ezáltal serkentjük a keringést a hasüregben és az egész testben.

Gerinc csavarásokkal a zsigeri zsírszövet ellen
A kívülről is látható felszíni zsírszövet mellet a belső szerveink között úgynevezett zsigeri zsírszövet rakódhat le. A zsírszövet gyakran méreganyagok raktára és a belső szervek közé lerakódva akadályozhatja a méregtelenítő szervek és az emésztőrendszer megfelelő működését. A jógában gyakori gerinccsavarások, mint például a Maricsijászana segítenek megszabadulni a zsigeri zsírszövettől, ezáltal segítik a belső szervek működését.

A méregtelenítés titkos fegyvere: a légzés
A légzés gyakran nem kap elég figyelmet, amikor méregtelenítésről beszélünk, pedig a kilélegzett levegővel nem csak szén-dioxid, hanem különféle nyomelemek és méreganyagok ürülnek ki a szervezetünkből – gondolj csak arra, hogy a kilégzéseden könnyen meg lehet érezni, ha valami erőteljes, pl. fokhagymás dolgot ettél, vagy ha előző este kirúgtál a hámból. A kilégzés méregtelenítő ereje mellett a laza, mély rekeszizom légzés (más néven hasi légzés vagy jóga légzés) fontos eszköz a hasunk mélyebb rétegeinek ellazításában.

Mentális méregtelenítés és fordított pózok
A jóga gyakorlás segít megtisztítani a gondolatokat, megszabadulni berögzült negatív gondolati mintáktól. A fordított testhelyzetek jó alkalmat adnak erre a mentális gyakorlásra, kimozdítanak a megszokásokból, új nézőpontot adnak és a jelen pillanatra irányítják a figyelmet. Fizikai síkon pedig segítenek esetlegesen elakadt, ki nem ürült dolgok kimozdításában, feloldásában, és hatékonyan serkentik a keringést az egész testben. Különösen jó lehet a szarvangászana (gyertya, tarkóállás) 50 légzésig (kb. 5 percig) kitartva, ha kell könnyítéssel, vagy a shirsászana (fejenállás).
Lelki/érzelmi méregtelenítés csípő nyitásokkal
Nem csak a belső szervekben rakódhatnak le méreganyagok, hanem az izmokban is elraktározódik minden érzelmi feszültség vagy trauma, ami életünk során ér bennünket. A csípő környékén gyakran halmozódnak fel az önértékelésünket, a saját magunkról alkotott képünket érintő érzelmi vagy mentális traumák.  Ezek lehetnek olyan apróságok, mint egy csípős, akár viccnek szánt megjegyzés a kinézetünkre vonatkozóan, ami szíven üt bennünket, de lehetnek nagyobb dolgok is, mint egy szakítás emléke, vagy az, hogy a párod mást választott, vagy megcsalt. Ezeket az emlékeket, érzelmi blokkokat segíthetnek oldani a jógában gyakori nyújtások és csípőnyitások – és nem is kell felidézni hozzá a kellemetlen emlékeket, az oldás akkor is megtörténik, ha az emlék nem tudatos.

Ha szívesen megosztanád velünk tapasztalataidat, akkor küldd el nekünk bátran emailen, Facebookon!

Köszönjük, hogy a Vinyasa Flow Jóga Egyesület hírlevelét olvasod!