Februári vezércikk

Február témája: BÁTORSÁG

És hogy miért a február a bátorság hónapja?

Szerintünk:
·         mert kezd fogyni az év elején az új kezdethez vett lendület,
·         mert fokozatosan jönnek az ingerek, amik szeretnének visszahúzni a régi szokásaidhoz,
·         és ilyenkor elkezded kétségbe vonni az év elején tett vállalásaid szükségességét.


Óriási bátorság kell ahhoz, hogy nemet mondj. Mondjuk, ha megfogadtad, hogy minden kedden jógázni mész, de hívnak a cimboráid egy szülinapi összeülésre, lehetsz bátor, mondhatod, hogy "ma nem érek rá, jógázni megyek". És bátran állhatsz a furcsálló pillantások kereszttüzében. "Jóga, helyettünk? De csak egyszer harmincegy éves a csapat legifjabb tagja!" "Igazából egy évig ennyi lesz, viszont ha ma nem megyek, akkor ez a hét kimarad, a jövő hétre pedig ki tudja mi jön közbe." Szóval belekerülhetsz egy lefelé húzó vagy a felfelé emelő spirálba. Csupán bátorság kérdése, hogyan döntesz. (De helyettesítsd be nyugodtan túlórával, anyu-kutyáját-orvoshoz-kell-vinnivel, kanapén filmezéssel.)

És a jógaórán is sok olyan helyzet van, amikor bátorságot kell gyakorolni, vagy kell egy határt húzni a bátorság és a vakmerőség között. Például, bátran állsz fejen a terem közepén, vagy bátran vállalod, hogy ma inkább a falnál végzed a gyakorlatot. Hidd el, az oktatónak teljesen mindegy, ez is egy magaddal vívott küzdelem. Mondhatni bátorságpróba.

Vagy amikor bátran belemész egy ászanába, pedig tudod, hogy ott szokott fájni a derekad. És ahogy mész-mész-mész, egyre mélyebbre, egy pici szúrást érzel. Elég bátor vagy, hogy megállj, egy milliméterrel a sérülés előtt. Vagy bátor vagy, és hazárdírozol a porckorongjaiddal?
A jógaszőnyegen eltöltött összes perc egy remek alkalom, hogy gyakorold a bátor kiállást magadért, gyakorold a döntéshozás folyamatát. Hidd el, minél többet gyakorolsz, annál magasabbra jut az önérvényesítő képességed!

Ha szeretnéd ezt megtapasztalni, akkor állj bele egy Virabhadrászana II-es ászanába. Képzeld el, hogy egy harcos vagy, aki kész lándzsájával harcba indulni, elszánt, a célra fókuszál. Megfogalmazhatsz egy szankalpát is, egy pozitív megerősítő mondatot, ami segít a célod felé jutni, például "Bátran kiállok önmagamért!" Próbáld ki, tölts el így 8-10 légzésnyi időt, mielőtt továbblépsz a sorozatodban. Át fog járni valami szokatlan (vagy ki tudja, lehet hogy számodra ismerős) határozottság érzés.

Ugyanilyen hatású a Virabhadrászana I-es, és II-es variációja is. Az I-sel magát a döntést készíted elő: miben leszel bátor?


A Virabhadrászana III-mal pedig mész előre teljes elszántsággal, és bátran ragaszkodsz a döntésedhez.